Followers

Thursday, June 30, 2011

~We missed u...


Papa...we missed u....sob...sob...ngeeee...sbnrnye mama yg lebih2...anak steady jek....haha...anis n syameel dh brade k kg....k Muo ni....maybe 1bln dok cni...en hubby busy bekerja....terpaksa la kami bercuti-cutian di kg....dpd dok k sane tp rase mcm di anaktirikan baik kami blk...terubat rindu nenek n atuk Syameel...hehe..

Kalo de sesape nk order kuih raye tu, just contact je anis....klik k gmbr atas ni....pilih n bleh order skang smpi 31 July ni....okeee dokeeeyy......



Monday, June 20, 2011

~Syameel 1st Birthday Bash.....18hb June 2011

18 hb June lepas...kitorang decide wat birthday party Syameel kecil-kecilan saje.....my MIL n SIL datang rmh utk tolong anis main masak2 ni...ala masak senang2 jer.....

Syameel excited bile nmpk mama die dh start gantung2 ballon n cartoon flag.....beli k kedai rm2 jer...jimat belanje...hahaha....xpe murah janji anak happy.....kita pegang kata2 tu yer kawan2.....


Sedikit deco touch by Mama Anis....



Banner happy birthday recycle dr goodies bag....uiiii Mama Anis ni sgt berjimat ye....selagi boleh jimat kite jimat......



Segala makanan sedia terhidang....sila la jamu jgn dipandang saje.....



Mihun...utk mihun sup....yg ni my SIL yg celurkan.......



Sup ayam...panassss dr periuk.....yg ni Anis yg masak........



Bahan2 sampingan utk mihun sup...yg ni disediakan oleh my MIL....



Kalo mihun sup xde sambal kicap ni xsah....yg ni dibuat khas oleh cef MIL..



Nasi impit / ketupat direbus n disediakan oleh my MIL...Anis guna ketupat Nona je...



Kuah kacang ayam utk nasi impit...disediakan oleh Anis...ceduk resipi dari MYR



Nugget ayam disediakan oleh my SIL........



Mini sosej disediakan oleh my SIL n my hubby...gilir2 goreng....



French fries disediakan oleh my hubby...



Buah tembikai....



Agar-agar pelangi dibuat oleh Mama Anis....ceduk resipi kat MYR..



Kek gulung...beli saje.....



Air sunquick mandarin oren...my hubby yang buat...die kalo pasal air memang sgttttt cerewet...biar die yg buat....senang keje ku......



Sebelum acara potong kek.....






Akhirnye selesai sudah birthday party Syameel......nasib baik ade yg membantu...kalo x xtau la Anis terkial-kial sorang k dapur.........sekarang ni acara kemas rmh balik....huhu....boleh tahan jgk la....massage please...!!!!

TQ, pada yang datang memeriahkan majlis yer...jgn serik tau!!




~Credit to them...

Anis nk ucapkan tima kasih k

Yuazwan

& family or jiran kami yg paling dekat sbb sudi dtg Syameel birthday party n amik gmbr birthday Syameel ni....so pada sape2 nk amik khidmat photography....nk kawin ke...nk amik gmbr outdoor ke....bolehla hubungi diorang k.....klik pd nama Yuazwan diatas utk ke laman FB.....



Birthday cake Syameel Aqmal yg sedap diorder dari Ita Sentul



Acara potong kek....ceh tgk Syameel tu relax je....yg paling xtahan...org nyanyi lagu birthday syameel malu2...auwwww.....



Tgk tu die dh wat perangai dah.....sbnrnyer tgn die nk menggapai kek..anis elakkan so, die mengelungsur ke bawah....nmpk xsebelah kek tu kuih raye tok tester....jual..jual...



Die main sorang2 jer.....sian ank mama.....



Yeayy...budak comot dh setahun.....



P/S : Details pasal birthday party to be continued yer.....

Friday, June 17, 2011

~Happy Birthday My Busyukkk....

Happy birthday to you
Happy birthday to you
Happy bithday to Syameel
Happy birthday to youuuuuu.....


Selamat hari lahir yang setahun sayang......moga kamu menjadi anak yang soleh....mendengar kate.....rajin....menjaga nama keluarga....dapat membanggakan mama n papa....tak lupakan mama n papa yg membesarkan kamu......

Rasenyer mcm baru smlm kamu dilahirkan.....xsangka kini dah setahun mase berlalu...bermacam gelagat dapat diperlihat....setiap hari, setiap detik, mama berdoa agar kita sekeluarga dikurniakan kesihatan yg berkekalan supaya kita sama2 dpt menjalani kehidupan ini...mama pon xtau jika kamu tiada disisi mama...tp masa akan tiba jua pabila kamu dewasa kelak....mama doa agar kamu di permudahkan belajar serajinnya dan peroleh keputusan yg boleh kami tunjukkan pd org bahawa tidak sia2 kami membela kamu.....

Nakal tu mmg ada setiap anak2 yg membesar...walaupun kamu selalu tak mendengar kata mama....takpe, mama mmg akan marah kamu tapi lepas tu akan pujuk kamu supaya kamu dengar ape kate mama....ape baiknye, ape buruknye.....nanti kamu akan belajar juga kan..??...

Bila diimbas setahun yg lalu, mmg bermacam karenah kamu...mama tetap sabar...walau kadang mengucap panjang, mengurut dada, jantung berdegup laju melihat telatah kamu....macam tak percaya ia dah berlalu selama setahun........moga dihari yg mendatang kamu belajar dari kesilapan kamu itu.......

Dalam waktu tersebut, hanya 2 3 kali je kamu demam...mama pon takut kalau kamu demam selalu mcm lain2 budak....kadang2 sebulan sekali....tapi kamu kuat..dalam mase setahun ni hanya 3 kali je kamu demam panas yg teruk.....tiap mlm mama xlena tidur takut2 demam kamu xkebah...setiap jam mama lap dgn kain basah...bagi milk supaya kamu tak lapar walau kadang kamu menolak....muntah jgn ckp la....habis banjir bilik....katil kamu....biarlah,janji kamu bertambah sihat.....bila kamu dah sihat mama pulak yg demam....papa amik alih jage kamu pulak...jgn kamu lupa tu........

Walau ape pon, mama n papa tetap sayang kamu selamanyer.....jd anak yg baik yer....

(^_^)




Tuesday, June 14, 2011

Tensiii......

Arghhhhh.....tensiiii.......byknye keje......minggu ni minggu paling bizi utk anis.....uwaaa......pa, minta maid lapan!!!!...........hahaha....byk cantik......mcm bykkkkk sgt duit nk amik maid smpi lapan......Ya Allah, Kau permudahkan lah urusan ku ni......Aminnnn....




Syameel jgn kacau mama tau.....tapi kalo nk tolong mama camni xpe...sure kene tepok montot tu...!!!!! Comeyy sgtttt.....


Thursday, June 9, 2011

1ST GA BDAY RIENA & IBU

Haaaa....jom join 1st GA Bday Riena & Ibu ni....

Klik banner di bawah utk ke blog owner....



Tarikh tutup-------------> 30 Jun 2011

Sape kena tag :

http://ceriteradalila.blogspot.com/

http://teqahkhaire.blogspot.com/


AGAR-AGAR MANGGA UDANG...

Hari tu kan my hubby ade bw balik mangga udang......n buahnye dah ranum sgt.....nk mkn lembik sgt...so, anis wat la agar2......enak je masuk tekak sejukk2 tuu.......



BAHAN-BAHANNYA :
10g serbuk agar-agar
1 liter air
6 camca besar gula pasir
200 ml susu sejat "IDEAL"
200 gram isi mangga masak*
125 ml air*(*dikisar halus)
2-3 titik pewarna kuning
Hirisan mangga untuk hiasan


CARA MEMBUATNYA :-)

  1. Dalam periuk, satukan air, gula dan serbuk agar-agar, kacau hingga larut dan masak dengan api sederhana sambil dikacau selalu hingga mendidih, masukkan 2-3 titik pewarna kuning, kacau rata.
  2. Alih periuk dari api. Tuang puree buah mangga tadi dan kacau dengan whisk hingga rata , kemudian masukkan susu cair, kacau hingga rata. Isi dalam bekas sesuai, biar hingga hilang wap panasnya.
  3. Simpan dalam peti sejuk selama 1 - 2 jam atau hingga keras. Hidangkan bersama hirisan mangga......



Tuesday, June 7, 2011

~Syameel dh bjln.....

Yeayyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy............tepat 1.30pm tadi syameel dh berani bjln tanpa sokongan....tp xbrape jauh sgtt pon die menapak....tp yg penting die dh brani...baru smlm die tolak walker dgn jayenyer.....arini dh berani nk berjln tanpa sokongan......xsempat lg nk amik gmbr die bjln....nnt ade gmbr anis tepek k.....daaaaaaaa...



Monday, June 6, 2011

Ape hubby bw dr Penang...

Semalam my hubby gi Penang hntr tourist ke sane.....diorang bercuti....balik hubby sensorang...gi dr kl kul 11am...smpi sane 4pm........

Dari penang kul 5pm...tp jln superbbbbbb jem..!!!seb baik kitorang xikut.....kalo x kebas bontot dok dlm kete je.....smpi kl kul 1am........lamernyer.....

My hubby bw balik mangga udang....org ckp sedap...so, die nk try la....mmg manis..tp harga die RM9 sekilo....hambikkk.....dh la besar gajah.....panjang die dlm 29cm...ukur lilit 40cm....tp mmg la ape org kate barang mahal misti kualiti pon baekkkk.....





Geram sgttt dgn budak yg dh nk setahun nie...nakalnyer makin bertambah-tambah......
-
-
-
-
-
-
-



GA Jemari Emmie


Jom join GA Jemari Emmie plak...

Klik banner di bawah utk ke blog owner....

k GOOD LUCK!!!!




Sunday, June 5, 2011

June For Love Give-Away

Sudah masuk bulan Jun ni jom join June For Love Give-Away
..... klik banner di bawah untuk ke blog owner.....

GOOD LUCK!!!!!!


Tarikh tutup : 30 Jun 2011...

Jom tag :


http://sfbabysofia.blogspot.com/

http://nurniezza.blogspot.com/

Friday, June 3, 2011

~KENCING MANIS....sekadar ingatan...

Penyakit kencing manis juga dikenali sebagai diabetes mellitus. Penyakit ini ialah suatu keadaan yang mana terdapatnya ketiadaan atau kekurangan penghasilan insulin, atau badan bersifat rintang terhadap insulin. Insulin ialah suatu hormon yang dihasilkan oleh pankreas. Insulin berfungsi untuk meningkatkan penyimpanan karbohidrat, lemak dan protein. Ia bertanggungjawab untuk proses glikogenesis, iaitu penukaran glukosa kepada glikogen dalam hati dan otot. Insulin juga menyebabkan lipogenesis, iaitu pembentukan trigliserida dan lemak. Ia juga menghalang pemecahan lemak dan meningkatkan penghasilan glukosa dalam hati.

Simptom / Gejala

Simptom-simptom yang paling biasa ialah:

v Kerap membuang air kencing
v Sentiasa berasa dahaga
v Selera makan meningkat
v Letih
v Hilang berat badan
v Jangkitan kulit yang kerap, misalnya jangkitan kulat pada kawasan kemaluan
v Luka yang lambat sembuh
v Kadang-kadang penglihatan menjadi kabur

Kebanyakan orang mempunyai satu atau lebih simptom tetapi ada orang yang tidak mempunyai sebarang simptom.


Rawatan

Penyakit kencing manis biasanya ia merupakan suatu penyakit seumur hidup. Tujuan rawatan untuk penyakit kencing manis ialah untuk melegakan simptom dan mengembalikan paras gula darah kepada paras normal dan untuk mencegah komplikasi. Penyakit kencing manis yang dibiarkan tanpa kawalan akan menyebabkan kerosakan buah pinggang, mata, kaki dan kulit. Cara mengawal penyakit kencing manis termasuklah pemakanan, penjagaan berat badan, senaman dan ubat.

Pemakanan

Pengawalan pemakanan adalah penting untuk mengawal diabetes. Pemakanan yang betul bukan setakat mengelakkan makanan dan minuman yang manis sahaja.

v Pesakit kencing manis harus makan 3 kali sehari setiap hari pada masa yang
ditetapkan. Pesakit tidak patut tertinggal masa makan.

v Makanan yang mengandungi kandungan fiber yang tinggi seperti roti jagung, mi,
oat, biskut kraker yang tidak dimaniskan, chickpea, lentil dan sayur-sayuran harus
diambil.

v Makanan yang mengandungi kandungan gula yang tinggi, misalnya gula yang telah
diproses, coklat dan madu harus dielakkan.

v Pengambilan lemak tepu harus dikekalkan pada paras minimum kerana
peningkatan pengambilan lemak akan meningkatkan risiko serangan penyakit
jantung. Elakkan daripada
menggorengmakanan, sebaliknya, pangganglah makanan anda.

v Pengambilan garam dan makanan yang masin harus dikurangkan. Elakkan
makanan seperti kerepek dan kacang tanah.

v Makanan pesakit kencing manis harus dirancang terlebih dahulu. Makanan haruslah
seimbang dan kandungan kalori dalam makanan haruslah tetap. Ini bertujuan untuk
memastikan terdapat beban glukosa yang tetap untuk dikendalikan oleh badan.

v Pengambilan kalori yang terkawal adalah baik untuk mengekalkan berat badan yang
normal.

v Pengambilan alkohol perlu dikekalkan pada paras minimum atau dielakkan kerana
alkohol akan mengubah paras glukosa darah.


Pesakit kencing manis harus mengamalkan pemakanan yang seimbang. Mereka boleh memakan makanan yang dimakan oleh seisi keluarga, tetapi dalam jumlah yang sederhana, dan mengelakkan gula-gula dan makanan manis yang lain. Mereka tidak perlu membeli ‘makanan diabetes’ yang khas kerana makanan ini adalah mahal dan tidak membawa banyak manfaat. Selain itu, terdapat formula nutrisi yang khas untuk pesakit kencing manis yang tidak dapat mematuhi gaya pemakanan yang disyorkan. Walau bagaimanapun, adalah penting untuk mengingat bahawa pemakanan yang sihat ialah kunci kepada diet seorang pesakit kencing manis.

Senaman

Lebih kurang 50% daripada pesakit kencing manis dengan diabetes jenis II mempunyai berat badan yang terlalu tinggi. Adalah penting untuk mengekalkan berat badan yang ideal dengan senaman yang konsisten. Senaman membolehkan insulin untuk bertindak dengan lebih baik dan mengekalkan badan yang cergas dan pesakit menjadi lebih sihat. Senaman yang ideal bagi pesakit kencing manis harus dirancang selepas berjumpa dengan doktor, supaya komplikasi seperti hipoglisemia (kurang gula darah) dapat dielakkan. Berundinglah dengan doktor yang merawat pesakit itu sebelum memulakan sebarang program senaman.

Insulin

Insulin ialah ubat pilihan bagi diabetes jenis I. Insulin mula dihasilkan untuk rawatan penyakit kencing manis pada tahun 1921. Pada masa itu, bentuk insulin yang ada cuma jenis bovin (daripada lembu) dan porsin (daripada khinzir). Kini, terdapat bentuk sintetik yang serupa dengan insulin yang dihasilkan dalam badan. Insulin ini dihasilkan daripada yis dan bakteria. Insulin hanya diberikan melalui suntikan kerana ia boleh dimusnahkan dalam perut jika diberi melalui mulut. Doktor akan menentukan jenis ubat yang perlu diambil. Sekiranya insulin diberikan, doktor akan merancang program rawatan yang khas untuk setiap pesakit. Pengkelasan insulin adalah berdasarkan:

v Masa mula tindak (ia berkaitan dengan kelajuan serapan insulin ke dalam aliran
darah).

v Kesan puncak. Masa insulin mencapai kesan maksimum.
v Jangka masa tindak. Tempoh masa insulin bertindak.

Tablet anti-diabetes

Tablet ini tidak mengandungi insulin tetapi mengandungi ubat yang merangsang pankreas untuk menghasilkan lebih banyak insulin, atau membantu sel untuk menggunakan insulin yang sedia ada dengan lebih berkesan. Selepas mula mengambil ubat, doktor harus diberitahu sekiranya terdapat sebarang kesan samping seperti serangan paras gula darah rendah, cirit-birit atau ruam. Terdapat beberapa kelas ubat anti-diabetes, iaitu:

v Sulfonilurea – ubat ini merangsang pankreas untuk menghasilkan lebih banyak
insulin. Misalnya chlorpropamide, glibenclamide, glipizide.
v Ubat lain yang merangsang pengeluaran insulin – ubat ini seperti repaglinide
merangsang pankreas untuk menghasilkan insulin tetapi adalah terutamanya
berkesan untuk mencegah paras glukosa yang tinggi selepas makan kerana ubat
ini bertindak dengan cepat dan dimetabolismakan dengan cepat.
v Biguanid – ubat ini mengurangkan penghasilan glukosa dalam hati dan juga
menjadikan tisu lebih sensitif terhadap insulin, contohnya metformin.
v Thiazolidinedion – ubat ini meningkatkan sensitiviti insulin dengan mengaktifkan
gen-gen tertentu yang terlibat dalam pembentukan lemak dan metabolisma
karbohidrat. Misalnya, troglitazone, rosiglitazone
v Perencat alfa-glukosaidase – ubat ini mengurangkan penyerapan glukosa dalam
usus kecil. Misalnya acarbose.

Komplikasi

Semua bentuk diabetes, jika tidak dikawal, boleh mengakibatkan komplikasi yang melibatkan beberapa organ dan bahagian tubuh. Antara komplikasi yang paling teruk adalah komplikasi yang melibatkan buah pinggang, mata dan salur darah. Adakalanya, pengesanan awal adalah sukar kerana sesetengah komplikasi tidak mempunyai simptom yang nyata pada tahap awal.

Komplikasi Kesan akhir

Retinopati Penglihatan yang terjejas dan boleh mengakibatkan mata menjadi buta. Neuropati Kerosakan saraf yang boleh menyebabkan rasa sakit atau kehilangan deria pada tangan dan kaki. Komplikasi mungkin memerlukan amputasi (pemotongan) kaki. Pergerakan salur pencernaan terganggu dan boleh menyebabkan cirit-birit dan/atau sembelit. Nefropati Penyakit buah pinggang yang boleh menyebabkan kegagalan buah pinggang dan kematian awal. Kecederaan salur darah besar Kecederaan ini boleh mengakibatkan serangan jantung, strok atau kekurangan bekalan darah ke anggota bawah. Adalah sangat penting untuk mengawal penyakit kencing manis. Seseorang pesakit kencing manis boleh mengalami lebih daripada satu komplikasi sekiranya penyakitnya tidak dikawal untuk jangka masa yang lama.

Pengawalan paras glukosa darah

Dalam pesakit kencing manis, pemantauan berkala paras glukosa darah adalah penting, kerana ini akan menunjukkan sama ada rawatan adalah mencukupi atau perlu diperbetulkan. Paras glukosa darah selepas berpuasa bagi orang yang tidak menghidapi penyakit kencing manis adalah di antara 4 dan 6.6 mmol glukosa per liter. Walau bagaimanapun, paras sehingga 7.8 mmol/L adalah paras yang boleh diterima. Paras glukosa darah pos-prandial (selepas makan) sehingga 10 mmol/L adalah paras yang boleh diterima. Paras di bawah 4 mmol/L menunjukkan paras glukosa darah yang rendah. Dengan nilai yang begitu rendah, biasanya simptom hipoglisemia hadir pada orang itu. Ujian toleransi glukosa boleh dilakukan setelah mengukur paras glukosa darah selepas berpuasa. Ujian darah dilakukan 2 jam selepas meminum suatu larutan glukosa yang pekat. Dalam orang yang normal, terdapat peningkatan glukosa darah pada mulanya dan paras ini akan kembali menjadi normal dalam masa 2 jam. Dalam pesakit kencing manis, terdapat peningkatan yang tinggi pada mulanya dan paras ini kekal tinggi (11.1 mmol/L atau lebih) selepas 2 jam. Satu ujian lain yang boleh dilakukan ialah pengukuran HBA1c atau ‘ujian hemoglobin terglikosilat’. Ujian ini menunjukkan paras glukosa darah bagi 6 hingga 8 minggu sebelum ujian itu dilakukan. Ia memberikan petunjuk bagi kawalan penyakit kencing manis bagi tempoh masa yang lebih lama berbanding dengan paras glukosa darah yang hanya memberikan petunjuk bagi kawalan penyakit kencing manis pada masa ujian.

Pemantauan glukosa darah

Paras glukosa dalam badan boleh ditentukan melalui ujian air kencing. Walau bagaimanapun, ujian darah memberikan nilai yang lebih tepat. Paras glukosa darah boleh diuji di rumah dengan menggunakan meter glukosa darah yang mudah. Doktor atau ahli farmasi anda boleh dihubungi bagi mendapatkan nasihat mengenai jenis meter dan cara menggunakan meter tersebut. Ujian glukosa darah adalah sangat mudah. Pesakit kencing manis disyorkan untuk menguji darah mereka secara berkala 2-3 kali seminggu atau pada bila-bila masa pesakit mengalami simptom hipoglisemia. Bacaan harus direkodkan dan ditunjukkan kepada doktor semasa lawatan ke klinik yang seterusnya. Sekiranya pada bila-bila masa didapati bahawa bacaan adalah terlalu tinggi atau terlalu rendah, pesakit harus berjumpa dengan doktor yang akan memberikan nasihat mengenai cara-cara untuk mengekalkan paras glukosa darah di dalam had normal dengan membetulkan ubat, diet atau program senaman.

Keperluan penjagaan diri pesakit kencing manis

Pesakit kencing manis perlu mengikuti diet yang dirancang khas dan program senaman serta mengambil ubat yang diberikan mengikut masa. Selain itu, disebabkan pesakit kencing manis mudah mendapat komplikasi tertentu, mereka harus mengambil langkah berjaga-jaga. Tumpuan khas harus diberikan kepada kawasan yang paling bermasalah iaitu kulit, kaki, mata dan gigi.

Penjagaan kulit

Pesakit kencing manis perlu menjaga kulit mereka dengan baik kerana mereka mudah mendapat jangkitan kulit. Mereka haruslah sentiasa menjaga kebersihan kulit. Luka kecil atau calar sahaja pun perlu diberikan tumpuan segera dan dirujuk kepada doktor sekiranya tidak pulih. Langkah-langkah yang perlu diambil adalah:

v Gunakan agen pembersih yang bersifat asid, dengan pH 5.5. Ini memastikan fungsi
perlindungan kulit yang semula jadi dikekalkan.

v Agen pembersih perlulah lembut, kerana agen pembersih yang kuat akan menyebabkan
iritasi kulit.

v Gunakan air suam untuk mencuci.
v Agen pembersih yang beralkali haruslah dielakkan, terutamanya jika kulit adalah gatal atau
terdapat inflamasi.

v Elakkan daripada menggaru kulit kerana kulit yang pecah akan menggalakkan jangkitan.
v Semasa mandi, berikan tumpuan kepada kawasan ketiak, kemaluan dan kelengkang,
lipatan kulit dan kawasan di antara jari kaki.

v Selepas mandi, elakkan kekeringan kulit dan gunakan losen pelembap untuk mengekalkan
kelembapan kulit.

Penjagaan kaki

Pesakit kencing manis harus menjaga kaki mereka dengan baik kerana mereka mungkin tidak merasai sebarang luka atau ulser disebabkan oleh kekurangan deria di kawasan itu.

v Pesakit kencing manis harus membersihkan kaki mereka setiap hari dan mengeringkan
kaki dengan sempurna, khususnya kawasan di antara jari kaki.

v Bagi kekeringan kulit, pesakit kencing manis haruslah membubuhkan sedikit krim
pelembap.

v Kuku jari kaki harus dipotong lurus untuk mengelakkan kecederaan kepada kulit.
v Kasut haruslah selesa dan tidak terlalu ketat. Pesakit kencing manis haruslah memastikan
bahagian dalam kasut bebas daripada sebarang gerigit atau objek kecil sebelum memakai
kasut.

v Kaki haruslah diperiksa setiap hari bagi luka, calar atau ulser.
v Jangan membubuh sebarang agen kimia pada kaki seperti plaster ketuat atau pembuang
kalus (kulit tebal pada kaki)

kerana bahan-bahan ini mengandungi asid yang boleh menyebabkan iritasi kulit yang seterusnya boleh menyebabkan ulser.

Penjagaan mata

Penyakit mata seperti katarak, glaukoma dan kebutaan akibat retinopati adalah lebih kerap berlaku dalam pesakit kencing manis. Terdapat kejadian katarak yang lebih tinggi di kalangan pesakit kencing manis dan perkembangan penyakit adalah lebih cepat. Glaukoma, yang juga biasa berlaku pada pesakit kencing manis, harus didiagnos awal. Rawatan cepat dapat meminimakan kerosakan pada saraf optik dan kehilangan penglihatan. Salah satu daripada penyebab utama kebutaan dalam pesakit kencing manis ialah retinopati. Semakin lama seseorang pesakit menghidapi penyakit kencing manis, dan terutamanya jika tidak dirawat dengan betul atau dikawal, risiko retinopati diabetik meningkat.

Pesakit kencing manis haruslah:-

v Pergi menjalani pemeriksaan kesihatan setiap tahun.
v Memeriksa tekanan darah secara berkala.
v Berjumpa dengan pakar mata sekiranya terdapat sebarang masalah penglihatan.

Penjagaan dental (gigi)

Pesakit kencing manis harus berjumpa dengan doktor gigi sekali setiap enam bulan. Sebarang luka atau lesi dalam mulut termasuklah penyakit gusi harus dikenalpasti dan rawatan harus diberi dengan cepat. Sebaik sahaja seseorang didapati menghidapi penyakit kencing manis, dia seharusnya mengubah gaya hidupnya dan lebih bertanggungjawab terhadap kesihatan dirinya.


**Sekadar ingatan untuk kita semua.....memang mknn manis tu sedap tp kita kena kontrol sblm kejadian yg xdiingini terjadi mcm mak anis....sekian wasalam....

***Credit to : efarmasi





~Saat Nyawa Mak Dihujung Tanduk.......*sedih*... Part 2

ARI SABTU: Bgn pagi…siap2 sarapan beramai-ramai, anis nk gi mandi dpt tepon dr abah…..dup dap dup dap la…nape abah tepon pg2 ni?....abah bgtau mak dh msk OT…abah mase tu xde k katil mak, abah gi cafĂ© nk sarapan katenyer…die balik nk jenguk mak tgk2 mak dh xde k katil….gelabah gakla…tanye nurse k kaunter…diorang ckp dh tolak mak gi OT…………kaki mak dh nk kene operate sbb ade jangkitan kuman k paru-paru….takut effect lain doc trus bawa mak gi OT…..xsempat nk jmpe mak sblm operate………….*sob..sob..sob*…

Lbh krg dlm pkul 10am kitorang smpi...mak masih dlm OT....lom kuar lg.....lame rasenyer nk tggu ni..anis ajk BF gi beli lunch....maybe xsempat nnt nk beli...kang lapo plak....siap2 beli..kitorang tggu dpn OT....mase tu anis, BF, abah n 2 org adik anis jer yg tggu.....kami pun tggu dgn jayenye smpi tghari......memasing dh lapo....kami pon mkn la...cuma abah jer yg xmkn...mgkn ati die sgttttt xtenteram selagi xtau keadaan mak k dlm.....kitorang pon xtenteram gak tp kalo xmkn lg xtenteram.....hahaha....sdg enak menikmati mknn....abah dipanggil masuk ke OT....ohhh maknenyer mak dh siap dioperate....yeayy....xsmpi separuh kitorang mkn..abah tiba-tiba kuar bw KAKI mak........OHHHHH...kami sgt terkejut n selera mkn ilang serta merta....trus tutup letak mknn dlm plastik blk......wlupon pihak hospital dh bungkus kaki mak supaya xnmpk cam kaki...tp kitorang tau yg tu kaki mak...org lain mmg xperasan....abah pegang kaki mak n suruh bawa balik tanam.....cmne ni??bab2 ni aku xberape tau ni...abah suh gi tanye Ustaz Aman....baik tanyer org yg arif pasal agama kan...nk tanam cmne? mcm org meninggal ker...nk kene sembahyangkan ker??....sblm balik sempat jmpe mak k ICU...everythings fine...mak kate lps operate tu die rase lega sgtt....trus segar je...pastu die bgtau pasal duit tu die igt letak k mane...hehehe....xpela mak, yg tu xpenting dh...yg penting mak dh selamat....aminnnn...

Balik tu trus gi rmh Ustaz Aman nk tanye berkenaan kemusykilan kitorang ni.....seb baik ade org alim ulama ni...kalo x cmne ntah.....Ustaz ckp suh tanam mcm biase jer...k belakang rmh pon xpe...xpayah sembahyangkan mcm mayat......huishhhh....senang skit kerja....so, kami pon balik la dgn bawa kaki mak ke rumah.....masing2 dh tunggu depan pintu....nk tanyer mak cmner...anis ckp mak ok...sume selamat...masing2 takut nk pegang kaki mak...so, BF anis la yg bawa gi belakang rumah...sume k dpn pintu terkedu sbb nmpk bungkusan yg BF anis pegang...anis ckp tu la kaki mak yg kene potong.....masing2 xterkate n mcm ade yg takut....pastu anis ajak tanam kaki mak k belakang rmh...masing2 geleng kepala...takutla tu......

Anak paklong jer yg berani, masing2 terintai-intai k pintu dapur..... nk tgk tp takut....anis pon takut jgk....tp anis tgk jgk.....tgk pon agak jauh jgk la.....hehehe.....siap tanam kaki mak...masing2 dah lega....so, ptg sume nk gi tgk mak sblm esok masing nk blk rmh masing2...........

Kitorang gi tgk mak lg...alhamdulillah mak dh sihat...n dah boleh masuk wad biase...ok perjumpaan lg sblm masing2 balik k rumah esok.....sedara mara lain pon dtg...ade gak org kampung anis dtg jenguk mak...xpe la mase ni mak dh sihat skit....boleh cam org......anis blk rmh lagi...abah masih k hospital nk jage mak.....xpe la anis tgkkan rmh sementara sedar smua ade k rmh....smpi esok.....my BF pon blk esok gak....die pon keje, xkan nk lame2 kan.....lgpon smua dh selamat.....


ARI AHAD
:Pagi2 smua dah balik.....kitorang kemas rmh skit....pastu gi hospital nk tgk keadaan mak cmne....my BF balik ptg...sempat la gi hospital jap kan....mak pon dh selera skit nk mkn...tp xleh mkn yg pelik2 la....kate pon Kencing Manis mcm2 la kene pantang....anis amik cuti seminggu nk jage mak.....seb baik mase tu adik anis Wan cuti so kitorang blh la gi hospital naik moto.....n tukar shift jage mak...ari ni anis jage mak.....esok abah jage plak....smpi la anis abis cuti....

Mcm tu la citernye.....mak dok k hospital 2 minggu......fees hospital kitorang minta sign Tok Penghulu utk minta rayuan kurangkan bil.....dptla kurang skit....dpd RM400++ dptla RM100++......n diorang bgtau suh minta bantuan Kebajikan utk kaki palsu.....kitorang minta je la...tp wat mase ni mgkn mak blum perlukan lg...luka pon xbaik lg.....

Lebih kurang 5 bulan pastu, ade sorang cina datang.....nk tolong mak dptkan kaki palsu free...under kebajikan.......die pon sbnrnyer pakai kaki palsu...tp yg jenis besi punyer...sekali tgk mmg xperasan pon die pakai kaki palsu....lame gakla proses nk dptkan kaki palsu ni..mak kene pegi JB utk ukur kaki.....berape kali gak la pegi....akirnyer ade 2 org je daerah Muar yg dapat kaki palsu tu...mak salah sorangnyer......yeayyyyyy......tu kalo beli tu dlm RM5000++...mane nk cekau kalo nk beli tuhhhhh......


2011- Dah 6 tahun berlalu...mak dpt tgk anis kawin...dpt tgk cucu kesayangan, Syameel Aqmal....walau pon ade org ckp kalo kene KENCING MANIS ni xidup lame......mak tetap gagah hadapi hidupnyer skrg.....masih sihat wlupon kaki dh xde sblh.....sbb kami sekelurga bg semangat utk mak...n anis selalu tepon mak tanye khabar mak....mak mkn ape...jgn mkn tu...jgn mkn ni.....wlu ape org kate mak tepis smuanyer.....sume kawan2 mak nangis2 mase jumpe mak lps mak operate...ye la mak bole dikatakan org penting gakla dulu...masak lauk pengantin....jadi cikgu masak k tadika kemas....diorg tetap igt jase mak, raye ade dtg jenguk mak.....tanye khabar mak kalo mak gi kenduri kawin wlupon dh x leh tolong wat lauk pengantin mcm dulu.....tu je la yg anis bole buat utk balas jase mak bela anis mase kecik dulu...kalo umur panjang nak jage mak n abah smpi tua.......aminnn....I LOVE U mak n abah!!!!!



Wednesday, June 1, 2011

~Saat Nyawa Mak Dihujung Tanduk.......*sedih*...

Saje wat entry nie sbb tibe2 teringat k mak.....wlupon ari ibu dh lps....ttp nk ckp i love u mak utk SEGALA-GALAnya....sbb mase Mother's Day tu jiwa kacau so entry tu di pospon ke ari ni.....xpe la lebih baik ade dpd xde.....


Tahun 2005 merupakan tahun agak berat bagi kami sekeluarga bile mak disahkan kene kencing manis.....mmg kami xtau yg mak sakit...sblm tu die mmg ade sakit kaki...tp tau je la kalo dh name mak....sakit mane die nk bgtau k anak2.....die cume ckp kaki die sakit sikit jer...anis igt lg mase tu raye…mak masak bykkkkkk sgt…n die mkn selera jer….n kg anis ade wat marhaban rumah ke rumah….mase tu mak ade tepon bgtau kaki die dipijak orang….anis pon pelik mcmane kene pijak org bleh truk smpi mcm org luka….satu lg kalo kencing manis nie…mmmg luka lambat sembuh…mase tu anis pon xteringat yg tu adalah simptom2 kencing manis…..

Lps kejadian kaki terpijak, mak demam seminggu, kaki bertambah teruk…luka semakin dalam…anis igt lukanye biase2 jer…nnt sapu krim gamat elokla tu…..tp bile dh seminggu luka mak xde perubahan dan perangai mak dh lain…adik anis,Wan tepon bgtau die tanyer mak pasal duit letak k mane, die xingat n die kate tanye jiran sebelah rumah…OMG…mmg sgt pelik…..memula kitorang rase kelakar….tp dlm ati tertanya kenapa mak mcm tu…sblm ni die mmg sgtt ingat k mane die letak barang2…..

Mase ni anis baru habis Diploma, blaja k UITM Segamat…. anis keje part time k Parlimen….jadi waiter jer…..mase keje dok la teringat k mak…..nape ek?nape ek?.....

Anis xigt date tp igt ari jer......

ARI KHAMIS :pastu dpt tepon dr abah nk bawa mak ke hospital….so anis ckp ngan abah gi la cek kaki mak tu, nape leh jd camtu….so, anis ckp kalo ade pape bgtau je….dgn gundah gulana terpaksala kerja tp hati ni dh smpi ke kg……mlm abah tepon ckp mak kene tahan k hospital sbb KENCING MANIS yg sgt tinggi…..33..!!!!!!!!doc ckp bole dikatekan kritikal….n satu lg MUNGKIN kaki mak akan dipotong……..OMG..!!!!!so, anis bgtau my BF (skrg my hubby) mak masuk hospital, kencing manis balik skrg jgk……..kitorang gerak ke Rawang amik nenek…pastu trus ke Muar…trus tuju ke Hospital nk tgk mak cmne….

Sampai hospital, jmpe abah tanye mak cmne….abah suh tgk sendiri…anis pegi ngan nenek…nasib baik waktu melawat ade lg….dgn perasaan yg bercampur-campur terpaksa gagahkan diri nk tgk keadaan mak…harap2 xde ape yg membimbangkan…..mase anis sampai tu mak masih lemah…anis salam tgn mak…cium pipi mak…mak mcm terkejut…mcm kenal xkenal dgn anis….tp die panggil K long….ohhhh mak masih ingat anis lg….SYUKUR…..nenek tanye mak kenal x sape ni *ckp jawa yer*….mak dok tgk2 atas bawah….mcm xkenal mak sendiri….anis ckp ni nenek mak, K long amik k Rawang…..ohhhhh…..pandangan mak mase ni kabur mcm xberape nmpk…mmg tu effect kalo kencing manis yg teruk….anis tgk kaki mak luka sgt dlm mcm org eksiden plak…ngeri pon ade…pastu tepi2 luka tu dh kaler itam….mcm terbakar…..sian mak…misti sakitkan…..pastu anis dok tepi…biarkan mak n nenek berborak…

Tiba-tiba mak menangis-nangis dgn nenek…’K long tunang cpt, tunang cpt…..!!!!!’ mak mcm meracau-racau…..nenek cuba tenangkan mak….anis mane bleh tgk org nangis ni….aduhaiiiiii…….merembes gak air mate….nape mak ckp mcm tu???...mak kate takut xsempat nk tgk….lorrrrr lg la laju airmata ni………..nenek ckp ngan mak xbaik ckp mcm tu…kite doa supaya mak cpt sembuh…..pastu guard pon dtg bgtau waktu melawat dh abis….so, anis ckp ngan mak esok anis dtg lg….jumpe abah sblm balik n abah bgtau pasal doc suh tanyer anak2 berkenaan kaki mak yg akan dipotong…..btul mmg kene potong ker????….anis xtau nk ckp ape…tp kalo dh doc ckp tu yg terbaik kitorang ikut je….

Anis balik rumah rehat, n mase ni sume sedara dh ade k rmh……berkumpul..sume tanye mak mcmane…anis pon bgtaula….pasal kaki mak nk kene potong…diorang pon terkejut…igtkan xteruk…keadaan k rmh mase ni tunggang terbalik gakla…ye la sume blk….pastu biase mmg mak ade k rmh kalo ade org dtg…tp mase ni mak xde…k hospital….abah x balik, die nak jage mak….so, semua decide esok nk gi hospital tgk mak……sume pon penat…lps mkn…sume rehat n tidur…

ARI JUMAAT : Kitorang berkonvoi gi hospital….sume adik-beradik mak dtg lawat mak…..adik beradik belah abah pon dtg jgk….masing2 tanyer la keadaan mak….agak lame gak la…smpi ke ptg…..ramai nye org datang tgk mak…smpi org sebelah katil mak tanye sape sume ni dtg ramai2….ye la adik beradik abah 7…adik beradik mak 10…mau xpenuh tempat tu………..

Sementara diorang berjumpa-jumpaan…anis pon ajak BF gi beli barang utk mak…sabun mandi….brus gigi…ubt gigi….biskut..buah…roti….lps settle beli brg…kitorang balik semula ke hospital…masing2 sume dh blk….xpe la mgkn diorang penat….anis dok k hospital smpi maghrib…ptg sempat gak la lapkan badan mak…mak pon ckp rimas…smlm dh la xmandi…seb baik anis beli sabun mandi…Shokubutsu…wangi skit….1 bilik tu bau…anis tgk luka kaki mak mcm arang….pastu kaki mak tu mcm dh layu…xde darah…mcm kayu jer….mmg truk la…rupenyee tu kali terakhir anis tgk luka kaki mak..mgkn esok mak kene operate…

Abah bagitau die dah sign surat tok operate kaki mak…mgkn ari sabtu tp kene tgk dulu kalo OT(Operation Theatre) xpenuh bole la mak masuk….mgkn ptg…dok ckp mmg kene operate jgk sbb kuman dh naik sampi bawah lutut…OHHHH harap semuanyer dipermudahkan……so esok bolehla gi hospital lmbt skit…….tghari ker…..


TO BE CONTINUED......


*Sila jgn salah faham...cerita ini adalah tentang mak pd thn 2005 yer......

~TEMPAHAN DIBUKA UTK BISKUT RAYAaa......KUIH RAYAAA............

Tempahan untuk biskut raya 2011 sudah dibuka...tempahan dibuka hingga 1 Ramadhan....barang akan dapat selewat-lewatnya 1 minggu sebelum raya....pilih ye jgn xpilih......


STRAWBERRY FINGER
RM 25 (46-55 PCS)








SNOW ALMOND
RM 25 (46-55 PCS)








RED PEARL
RM 25 (46-55 PCS)










PANDAN DELIGHT
RM 25 (46-55 PCS)











OREO CHOC BALL
RM 25 (46-55 PCS)









NUTTY BERRY
RM 25 (46-55 PCS)







MOCCA SWIRL
RM 25 (46-55 PCS)










LUSCIOUS HAZELNUT
RM 25 (46-55 PCS)











ALMOND LONDON
RM 25 (46-55 PCS)








DANISH PEAS
RM 25 (46-55 PCS)








CHOCOLATE CROQUANT
RM 25 (46-55 PCS)











CHOC FLAKE BOMB
RM 25 (46-55 PCS)







CEREAL BLEND
RM 25 (46-55 PCS)










BLUEBERRY TART
RM 28 (46-55 PCS)











BISKUT BADAM
RM 25 (46-55 PCS)








APPLE TART
RM 25 (46-55 PCS)







ALMOND TOASTED COCONUT
RM 25 (46-55 PCS)











ALMOND CRUNCHY
RM 25 (46-55 PCS)






Tempahan dibuka sekarang sehingga 1 Ramadhan...

Untuk tempahan sila hubungi 0147172305 atau email ke annyss_eza84@yahoo.com...

50 % deposit diperlukan semasa order dibuat...

Kos pos ditanggung oleh pembeli...

TQ happy shopping...